wholesale jerseys wholesale jerseys china wholesale nfl jerseys from china wholesale jerseys free shipping wholesale nfl jerseys online coach outlet coach handbags outlet coach handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors outlet

www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�

ANI ekmeces

Telif hakk� sahibi: Fatma �ZD�REK

T�RK�E�N�N GE�M���NE DO�RU B�R YOLCULUK

II

I. B�L�M 09 Eyl�l 1994 - 26 Eyl�l 1994

II. B�L�M 27 Eyl�l 1994 � 17 Ekim 1994

27 Eyl�l 1994 � Sal�

Sabah bozuk plaktan ��kan sese benzer bir m�zikle e�itime ba�lad� �inli askerler; biz de uyand�k. Rehberlerimiz giri� i�lemlerini halletti, art�k Ka�gar� a do�ru yol al�yoruz. �in giri�indeki ilk k�yde, bir ota��n ve onun �evresindeki insanlar�n b�y�s�ne kap�l�p fotograf molas� veriyoruz. D�n ak�amki toydan kalan at�n ba�� ota��n giri�inde. �stedi�im yerde fotograf �ekebiliyorsam e�er, yolculukta kar��la�t���m zorluklar beni fazla etkilemiyor. K�t� yollar� araban�n paletleri ile a��p, Torugard� a ula��yoruz ve � K�z�lsu Oteli � nde, tohum yast�kta uykuya dal�yorum.

28 Eyl�l 1994 � �ar�amba

Sabah�n ilk s�rprizi sabah jimnasti�i ve trafi�i olu�turan bisikletliler; insanlar, �oluk �ocuklar�yla bisikletlerinin �st�nde, �zel arabalar�ndaym���as�na rahatlar. Kenti biraz dola��p, yeni bir s�r� yiyecek ke�fediyor, t�ka - basa meyvelerle dolduruyoruz midemizi. T�rkiye ile haberle�iyoruz. ��le yeme�inde �in mutfa��n� tan�d�ktan sonra, Altu�i� ye gitmek �zere yola ��k�yoruz. Smokinliden �alvarl�ya, mini etekliden y�z� pe�eliye, reng�renk ve donuk giysileri ile �e�itli insanlar, �e�itli renkte tenlerle� Fotograf makineleri co�uyor, biz co�uyoruz.

29 Eyl�l 1994 � Per�embe

Hotan� dan sonra Nurmil. Biraz ileride Taklamakan ��l�� Burada b�t�n �ocuklar�n d�rt - be� ya��na kadar pantolonlar�n�n a�� a��k, do�al ya��yorlar. Analar� ise sere serpe oturuyor, ka� - g��ten uzak. Ve bizden ba�ka da bakan olmuyor. Yol k�y�lar�nda �zenle yeti�tirilmi�; yapraklar� ��nar, boyu kavak benzeri bir a�ac� �ok sevdim. Bu a�a�lar ve pirin� tarlalar�ndan sonra ��l ba�l�yor. ��le girmeden hemen �nce at ve karasaban�n daha ilkeli ile insanlar topra�� s�r�yor. Taklamakan ( gidilip d�n�lmeyen yer demekmi� )� da kuma ko�up, fotograf i�in ���k bekliyoruz. Gece ��lde y�ld�zlar�n alt�nda yeme, i�me, �avu� arkada��n m�z�kas� e�li�inde e�lence ve uyku�

30 Eyl�l 1994 � Cuma

Erkenden uyan�p, ��lde g�n do�umunu fotografl�yor, do�a ile b�t�nle�menin mutlulu�unu ya�ad�ktan sonra Taklamakan ��l�� n� terk ediyoruz. Yollar bize sonsuz s�rprizler sunuyor, hepsini seviyorum. Ak�ama do�ru Yeken� i ke�fediyoruz; �ok ilgin�, Pakistan� �n Quetta� s�na karde�, birazc�k donuk. Ka�gar� a yakla��k 70 km uzakl�kta Mustagata Da��� na ula�mak i�in yol al�yoruz.

01 Ekim 1994 � Cumartesi

Karakurum Da�lar� ola�an�st�. Kalakuli G�l�� n�n yan�nda konakl�yoruz, 3500 m� de. Kar��m�zda g�rkemli zirveler, Mustagata zirvesi 7500� �n �zeri. Hava bulutlarla kapl�, ya�mur ya�acak diye korkuyoruz, ama yan�lm���z. Biraz sonra bulutlar gezinmeye, zirveler ise bize g�z k�rpmaya ba�l�yor. B�yle bir do�a bulunur da durmak olur mu? Ba�l�yor deklan��r sesleri. Ama o ne, so�uktan b�t�n makinelerin pilleri s�f�r� t�ketmi�! Yedek piller ko�uyor imdada! Yaklar, yaban tav�anlar�, �ift h�rg��l� develer g�r�p, Uygur� dan �ok K�rg�z olan insanlarla tan���p, onlar� karelere s��d�r�yoruz. Bu insanlarla kendi dilimizde sohbet kurdu�umuzu g�ren Alman turistler �a��r�yor; onlara dilimizin ayn� k�kten geldi�ini anlat�yoruz. Y�kseklik ve saat de�i�iminden ya�ad���m sorunlar bile, e�siz do�a ve insanlar� tan�mak sayesinde v�z geliyor bana. Art�k Ka�gar�ay�z, gezimizin en u� noktas�nda. Biraz kenti dola��p, otele yerle�iyoruz.

02 Ekim 1994 � Pazar

�lk i�imiz yaln�zca 50.000 esnaf�n tezgah a�t��� Ka�gar pazar�n� ke�fe ��kmak! Erkenden d�rt arkada� gidiyoruz, ama hen�z Pazar a��lmam��, e�ek - taksi ile otele d�n�p, d�n yolda tan��t���m�z T�rkiyeli Uygular� dan kenti dola�mak i�in yard�m istiyoruz. Onlarla pazar� g�r�p, al��veri� yap�yoruz, ak�am bir konsere gidiyoruz, ne yaz�k ki arabesk! Ka�gar� da �in� deki en b�y�k d�rt Mao heykelinden birinin yan�nda ve daha bir s�r� yerde fotograf �ekiyoruz. Yeni damak zevkleri ke�fediyoruz.

03 Ekim 1994 � Pazartesi

Sabah erken kalk�p g�zel bir kahvalt� yapmaya hasretiz. �i� kebap ile kahvalt� olur mu? Denedim, berbat. Art�k Uygur ve �in mahallesini ke�fe ��kmal�y�z. Nurhayat ile b�t�n kentte dolan�p, zanaatk�rlar ile s�yle�iyor, al��veri� ediyoruz. Uygurlarla T�rk�e, �inlilerle insan sevgisi dilinde anla��yoruz. �inlilerin bol soslu, ye�illik ve mantarlar�ndan yiyor, bizim h�yar dedi�imiz kangualar�na bay�l�yoruz.

04 Ekim 1994 � Sal�

Ka�gar� a gelmek olur da, g�zel T�rk�emizin �stad� Ka�garl� Mahmut� un kabri ziyaret edilmez olur mu? Ama bak�ms�zl�ktan berbat bir durumda.

Bug�n Ka�gar� dan ayr�laca��z; gidemedi�imiz sokaklar�n� gezip, �in ipe�i ve porseleni; �zellikle de Mao �apkas� al�yoruz. Buran�n saz� olan Ravab' a takt�m, illaki almal�y�m; y�lan derili olan�n�n sesinin iyi oldu�unu s�yl�yorlar, bana �rk�t�c� geliyor� Bu nedenle tan��t���m�z bir gen�, konu�tu�umuz ilk �a�da� kafal� Uygur. Hi� g�rmedi�i T�rkiye hakk�nda da bir �ok fikre sahip; Nurhayat ile onun d���ncelerine ve �ocuksu g�zlerine tutuluyoruz.

05 Ekim 1994 - �ar�amba

Art�k Sincan b�lgesini ve �in� i terk ediyoruz. Ka�gar� dan akl�mdan ��kmayacak an�lardan biri; insanlar�n hem sohbet edip, hem de i�ini / �i�ini yapt��� on k�sur ki�ilik tuvaletler! B�t�n gece yol al�yoruz, yolda de�i�iklik yap�lm��. Y�kse�e ��k��ta sa�l�k sorunlar�m ba�l�yor, mide bulant�s� ve nefes zorlu�u. G�mr�k ��k���m�z kolay oluyor, rehberlerimizle vedala��yoruz. K�rg�zistan giri�inde beklerken, karlarda yat�p yuvarlan�yor, kartopu oynuyoruz. ��leden sonra i�lemleri bitirip, Atba��� na do�ru yola ��k�yoruz, ama polis bizi Atba��� na sokmay�nca, �deta a�l�ktan �l�yoruz. Yolda rastlad���m�z bir kad�n�n tand�r ekmeklerine sald�r�p, ancak �� tane alabiliyoruz. Narin� de polis bu sefer kent d���na b�rakm�yor bizi, bir T�rk lisesine g�t�r�yor; burada yemek ve yat�ya konuk olup, sonunda al���k oldu�umuz t�rde bir tuvalet buluyoruz.

06 Ekim 1994 - Per�embe

Okulun bir s�n�f�nda 14 ki�i uyukluyoruz. Bunca yorgunluktan sonra, ne keyif Tanr�m, uzanarak uyumak, hem de temiz bir �eylerin i�inde! Harika bir kahvalt� ve yeniden yollarday�z. Derken, yine bural�lar�n deyimiyle � lastik p�rtlemesi �� Art�k araba ile u�ra�maktan keyfimiz ka�t�. Iss�k G�l�� ne ��yle bir bak�p, yemek yiyip, uzakla��yoruz; Bal�k�� adl� kasabadan, Bi�kek� e do�ru. Nowa - Pavlofka� da Odaba�lar� da konakl�yoruz. Ben berbat bir gribe yakaland�m, aya�a kalkam�yorum.

07 Ekim 1994 - Cuma

Erkenden yola ��kmal�y�z, fakat Odaba� ailesi bizi b�rakm�yor, k�ram�yoruz. Yaylada koyun kesilip, g�zel bir ziyafetle a��rlan�yoruz. Araban�n sorunlar�n� halledip, gece yar�s� yola ��k�yoruz.

08 Ekim 1994 - Cumartesi

K�rg�z m�, Kazak m�, �zbek mi belirsiz bir s�r� s�n�r ge�ip, ak�ama Semerkant� a veriyoruz. reng�renk medreseleri ile b�y�l�yor bizi bu kent, konu�uyuz onun. Gece otelde erkek arkada�lar�m�za konuk oluyor Nata�alar.

09 Ekim 1994 � Pazar

Sabah alelacele bir kahvalt� ve Registan Meydan�, b�y�n�n bug�nk� ad�. Fotograf makinelerimizle g�zellikleri donduruyoruz karelerde. �zbekler� in Nasrettin Efendisini tan�yoruz, tablo gibi s�sl� pidelerinden yiyoruz. Ve ak�am T�rkmenistan yolunday�z.

10 Ekim 1994 � Pazartesi

Amuderya� y� ��lende ge�tik ve �ar�ov� a ula�t�k. Araban�n lasti�i nefes ald�rm�yor bize, s�rekli p�rtl�yor! Burada her �eyden vazge�ip, onunla u�ra�maktay�z, usul usul da moralimiz bozulmakta. Ak�am tesad�fen kar��la�t���m�z bir T�rk Lisesi bek�isinin evinde konakl�yoruz, d�rt hatun; bir T�rkmen evi g�rmenin mutlulu�uyla.

11 Ekim 1994 � Sal�

�ar�ov� u dola��p, insanlar�yla konu�uyor, buradaki ya�am� anlamaya �al���yoruz. 80 ya� �st�ndeki insanlar�n �al��t���n� g�r�yoruz. Araban�n sorununu halledemedik, bir T�rk TIR grubu ile birlikte yolculuk etmeye karar veriyoruz. Ben ve bir arkada��m, hem araban�n y�k�n� hafifletmek, hem de TIR' c�larla yolculu�u ya�amak i�in TIR' lardan birine ge�iyoruz, Mary� e kadar.

12 Ekim 1994 � �ar�amba

Sabah A�kabad� a vard�k. El�ili�imizi bulup, �ran ge�i�ini sorduk, m�mk�n de�il� Tek se�enek Hazar� dan Azerbaycan ve G�rcistan �zerinden d�n��. Yollar? Eh birazc�k ( ! ) tehlikeli; sava� var, e�k�ya var. Kenti dola��p, ak�ama do�ru yeniden d���yoruz yollara.

13 Ekim 1994 � Per�embe

Sabahleyin T�rkmenba��� nday�z, Hazar Denizi ge�i�i i�in. Arabal� vapur ve gerekli i�lemleri soruyoruz � ne kanun, ne nizam -d�k�len Dolarlar b�t�n kap�lar� a��yor. Bir gecede ge�iyoruz Hazar� �; �zerinde g�nbat�m� ve g�ndo�umu ya�ay�p, fahi�elerin pazarl���n� dinleyerek�

14 Ekim 1994 � Cuma

Sabah g�vertede Hazar �zerindeki petrol platformlar�n�n yan�nda a�t�k g�z�m�z�. �ok g�zel bir kent Bak�. Vize formaliteleri ile u�ra��p, kenti dola��yor, fotografl�yoruz. Ak�am G�rcistan� a do�ru son s�rat yol al�yoruz, �n�m�z� kesen ne oldu�u belirsiz sil�hl� ki�ilerle kovalamaca oynayarak, havan toplar�n�n alt�ndan ge�erek.

15 Ekim 1994 � Cumartesi

Sabah�n k�r�nde Azerbaycan ��k��� bin bir g��l�k ve r��vetle tamamland�. G�rcistan� a K�z�lk�pr�� ye ge�tik. Kendimi Kakava �enliklerinde duyumsad�m, panay�rda gibiyiz. Asker mi, ter�rist mi belli de�il, sil�h� ile oynayan s�n�r g�revlileri; Dolar� bast�r�p, onlar� da atlat�yoruz. �nce, Rustavi kenti a�a��da ku�bak��� beliriyor, sevmedim onu, �zellikle kocaman �irkin binalar�n�. Ama Tiflis b�y�l�yor beni, nehri, nehrin �st�ndeki k�pr�leri ve sevimli mimarisi ile. Bir kilisesini fotografl�yoruz, endi�e ve zamans�zl��a ra�men. Acelemiz var d�n�� i�in ve yollar �ok tehlikeli, s�k s�k yak�lm�� arabalarla kar��la��yoruz. Yollarda T�rk TIRlar�, kl�ksonla��p, �zlem gideriyoruz. Do�an�n ve �retken insan elinin etkisi ile olu�an �evreden b�y�leniyoruz, Batum� a var�rken. Ve art�k Sarpi� deyiz. G�mr�k i�lemlerini zorlukla atlat�p, T�rkiye� ye ge�ince, Sarp oluyor g�mr�k kap�s�n�n ad�.

16 Ekim 1994 � Pazar

Art�k, giderken bize pis gelip, d�nd���m�zde temizli�ine inanamad���m�z �lkemizdeyiz. Yeni yerlerin ke�finden sonra, insan�n sevdi�i yerlere, sevdi�i insanlara, sevdi�i �eylere kavu�mas�, ne g�zel�

17 Ekim 1994 � Pazartesi

Sabah 6� da girdik �stanbul� a, gezi yolda�lar�m saat 7� de b�rakt�lar beni i�yerimin kap�s�na. B�yle bir geziden sonra i�e ba�lamak, ne iyi�

******* / *******

:  �stanbul,  Aral�k 1994 - Fatma �ZD�REK                                                                                                        Di�er bir ANI i�in

Bir �nceki Yap�t Teknik Aksakl�k Bildiriniz Edebiyat At�lyesi Girisi T�rkce veya Di�er Bir Dil Yan�lg�s�n� Bildiriniz S�zl�k Telif Haklar� Kanunu �mla K�lavuzu  Bu yazar�m�z/Bu yap�t hakk�nda ODA AKDEN�Z ODA EGE ODA MARMARA Enstit� Girisi Bir Sonraki Yap�t