wholesale jerseys wholesale jerseys china wholesale nfl jerseys from china wholesale jerseys free shipping wholesale nfl jerseys online coach outlet coach handbags outlet coach handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors outlet

www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�

�NCELEME kuyusu

Telif Hakk� Sahibi: Ye�im ESEMEN

� Ast�ml� Solucan � dan,  � Bandonen �  a�

Sesleri olu�turan notalar�n birer s�zc�k oldu�unu d���n�rsek, uygun s�zc�klerle kurulu c�mlelerden olu�mu� paragraflar �eklinde ifade edilen bir anlat�n�n m�zik dilindeki kar��l��� da beste olsa gerek.

Bir tango bestesinde s�zc�k �bekleri olu�turmak, Tango m�zi�inin yap�s�n�n �nemli bir b�l�m�n� olu�turmakta. Tango m�ziklerinin bir �o�u, m�zi�in 16 ya da 32� lik vuru�lar�ndan olu�an s�zc�k �bekleri ile gruplanm��. Bu anlamda Tango m�zi�i; paragraflarla ( maj�r �bekler ), c�mlelerle ( min�r �bekler ) ifade edilen bir anlat� ve c�mlenin sonundaki nokta da Tango kapan���� 

Tango m�zi�i bir �yk� gibi� 

Tangonun kentsel bir m�zik oldu�u kesin; Buenos Aires� in 1880 y�l�nda Arjantin� in ba�kenti olmas�n�n ve asr�n sonlar�na do�ru ger�ekle�en g�� dalgas�n�n ard�ndan, ayn� kap i�inde erimeye ba�layan Avrupal� g��menlerin, � criollo � lar�n ( 1 ), siyahlar�n ve yerlilerin bir �r�n�.

Buradan yola ��karak Tangonun; End�l�s Flamenko' su, g�ney �talyanlar�n melodileri, K�ba Habenera' s�, Afrikal�lar�n Candombe ritimleri ve vurgular�, Avrupal�lar�n Polka ve Mazurka' lar� gibi bir dizi m�zikal etkiyle yo�ruldu�unu d���nebiliriz.

Tango, g��men tarihi ile a��lanm�� bir m�zik. 

Bug�n, kulaklar�m�z�n a�ina oldu�u anlamda Arjantin Tango olarak adland�rmakta g��l�k �ekecek olsak da, Buenos Aires' de tangolar�n duyulmaya ba�land���na dair ilk kan�tlar�n, 19.yy ortalar�na dayand��� s�yleniyor.  O d�nemlerin orijinal ��l�s� olarak; keman, gitar ve fl�t birlikteli�i g�r�l�yor veya tango, solo piyano ile genelevlerde, kabarelerde �al�n�yor. 

Bir as�r kapan�p yerini yenisine devrederken, g��l� bir g�� dalgas�n�n �o�u Napolili olan �talyanlar� Buenos Aires� e savurmas�yla birlikte bu kent, keman �alman�n �ok daha lirik bir stiliyle ve Napoliten �ark�lar�n melodik etkisiyle tan��acakt�r. Tangonun � melodik g�zellik � karakteristi�inde, bu etkinin �nemli bir pay� oldu�u tart���lmasa gerek.

Bu dalgan�n hemen ard�ndan, tangonun simgesel enstr�man� Bandone�n' un, b�y�k olas�l�kla Alman g��menlerin koltu�unun alt�nda, ya da gemicilerin beraberinde bu liman �ehrine varmas�yla, ancak 19.yy sonlar�na - 20.yy ba�lar�na do�ru, kl�sik tango orkestras�n�n do�u�una tan�k olunacakt�r. 

Notalar�n konumlanmas�nda g�r�n�r hi�bir s�ral� ili�ki olmayan ve k�r���n a��l�p kapanmas�na g�re farkl� iki ses ��karan, k�r���n iki ucundaki iki klavye �zerine yerle�mi� butonlar�yla bu enstr�man, ��renilme ve �al�nma g��l��� engeli bir kez a��ld�ktan sonra � Bandoneonista� lar�n ( 2 ) dizlerinin �st�nde, ola�an�st�, akl�n alamayaca�� ve ak�ldan ��kmas� imkans�z sesler yaratacak ve 1940� larda Leopoldo FEDERICO� nun ( 3 ):

" Bandone�n olmaks�z�n da tango �alabilirsiniz ancak o olmadan, tangonun tarihine, k�klerine ve y�n�ne dair bir kavray��a sahip olamazs�n�z� c�mlesinde ifade buldu�u gibi, neden tangonun vazge�ilmez saz� ve simgesi oldu�unu t�m d�nyaya duyuracakt�r� 

K�r�kl� formu ve mekanik yap�s� ile akordeonu and�rsa da, s�ral� tu�lar yerine, d�zenli bir s�ra izlemeyen butonlar� ile �ok farkl� ve �al�nmas� son derece g�� oldu�u izlenimi uyand�ran bir m�zik aleti Bandone�n. Hele ki, bir butonun, k�r���n a��l�p kapanmas�na g�re farkl� iki ses verdi�i diatonik modeli ve 71 butonluk ses geni�li�ine sahip oldu�u bilgisi ile birlikte d���n�ld���nde. 

�te yandan Bandone�n; tangonun olmazsa olmaz enstr�man� ve sembol�. Arjantin Tango� nun m�zi�inde, h�z�n duygusunu insana en �ok hissettiren, sesi ve dramatik t�n�s� ile tangoya ruhunu veren �nemli bir unsur ayn� zamanda. 19. y�zy�l�n sonlar�na do�ru, Buenos Aireslinin ya�am�nda var oldu�u, yoksulluk ve d��k�nl�k halesiyle sar�l� kasvetli ya�amlar�n tan���, s�rda�� arkada�� oldu�u s�yleniyor� Buenos Aires' in bak�ms�z karanl�k teneke mahallelerinde, �o�u g��menlerden olu�an, liman i��ileri, arabac�lar, mezbaha ve in�aat i��ileri, ve melezlerin olu�turdu�u yaln�z ve yoksul insanlar�n duygular�n�n da sesi� �nl� tango �airi ve bestecisi Enrique Santos DISCEPOLO�nun ; 

              " Hi�bir enstr�man, hatta keman bile bizim duygular�m�z�, sevin�lerimizi ve h�z�nlerimizi anlatmakta Bandone�n kadar ba�ar�l� olamaz. Bandone�n tangonun lirik ruhudur dedi�i gibi� 

� Bandone�n �, � Tango � ve � Arjantin � �

B�ylesine birbiriyle �zde�le�mi� ve b�t�nle�mi� bir triodan s�z ederken, tangoya otantik ve Arjantinli olma �zelli�i katan bu tipik enstr�man�n anayurdunun Arjantin olmad���n� ��rendi�inde, tuhaf bir tezat duygusuna kap�l�yor insan. Bandoneon da, di�er g��menler gibi sonradan gelmi� Arjantin� e, � iyi havalar � �ehrine. Almanya� da Ruhr k�m�r havzalar�n�n yan�nda kurulmu� bir k�yde, 1850 y�l�nda, k�y�n m�zik ��retmeni Henrich BAND� �n elinden hayat bulmu� Bandone�n. Kilisenin fakirli�i bir org almaya engel oldu�u i�in, bu k���k icat, yoksullu�a bulunan ��z�m olmu�, � kimi yetenekler onlara ihtiya� duydu�un zamanlarda ortaya ��kar... � s�z�n� do�rularcas�na. Henrich BAND� �n, cenaze t�renlerinde ve b�lgesel ne�eli danslarda kullan�lan � Ast�ml� Solucan � lakapl� ta��nabilir eski bir enstr�mandan bozma yaratt��� ve � Band - Union � ad�n� verdi�i bu enstr�man da, Avrupa� dan Arjantin� e g�� eden insanlar�n koltu�unun alt�nda varm�� yeni d�nyaya, yeni gelece�ine, yeni ya�am�na.

B�y�k �mitlerle g�� edilen bu yeni vatanda, arad���n� bulamayan, d�� k�r�kl���na u�ram��, ge�mi�ini �zleyen, ya�am s�k�nt�lar� aras�nda, bir dostluk bir kucakla�maya �zlem duyan milyonlarca insan�n duygular�n�n, m�zi�inde, s�zlerinde ve dans�nda ifade buldu�u Tango ile, onun buruk, h��k�ran, h�z�nl� ve isyank�r sesi �ylesine �rt��m�� ki; bu liman �ehrinde, bu insanlar aras�nda, d�nyan�n belki de hi�bir yerinde olmayacak �ekilde kendini ve ruh ikizini bulmu�, yeni ya�am�ndaki ad�yla � Bandone�n �.

Ve, g�n�m�ze kadar s�regelmi� bu ortak ruhun ahbapl����

 

 

Kaynak�a : http://www.totaltango.com  �A Brief Introduction to the History of Tango Music� by C. Denniston

                      http://www.history-of-tango.com    http://users.pandora.be/Tango-E-Vita/tango/index.htm

                      Y�llar Boyunca Tango 1865 � 1993, Fehmi Akg�n

                      The Bandonion: A Tango History, by Javier Garc�a M�ndes and Arturo Pen�n

                     " The Pillar and the Voice of Tango " by Ziya Murat ARINIK 

 

(1) Criollo                  : G�ney Amerika kolonilerinde Avrupal� anne babadan do�ma ki�iler, toprak halk�

(2) Bandoneonista      : Bandone�n enstr�man�n� �alan ki�i, Bandoneonist

(3) Leopoldo Federico : Tangonun alt�n �a�� olarak adland�r�lan 1940-1950�lerde ayakta kalmaya �al��an
                                   b�y�k m�zisyenlerden biri
 

: Ye�im ESEMEN, �stanbul, 01.10.2004                                                                                                     Di�er Bir �nceleme i�in

                               

Bir Onceki Yap�t Teknik Aksakl�k Bildiriniz Edebiyat At�lyesi Girisi T�rkce veya Di�er Bir Dil Yan�lg�s�n� Bildiriniz S�zl�k Telif Haklar� Kanunu �mla K�lavuzu  Bu yazar�m�z/Bu yap�t hakk�nda ODA AKDEN�Z ODA EGE ODA MARMARA Bir Sonraki Yap�t