wholesale jerseys wholesale jerseys china wholesale nfl jerseys from china wholesale jerseys free shipping wholesale nfl jerseys online coach outlet coach handbags outlet coach handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors handbags outlet michael kors outlet

www.sizedebiyat.com SiZedebiyat Edebiyat Enstit�s�

K��E YAZILARI caddesi

Telif Hakk� sahibi: Yakup KIVRAK

MZK SiZ

   ��� B�R ARADA B�R YAZI

( MALATYA MEKTUPLARI 2004 )

1- MUS�K� MUALL�M MEKTEB�NE DA�R

Musiki Muallim Mektebi, b�y�k �nderimiz Mustafa Kemal Atat�rk� �n direktifleriyle 1 Kas�m 1924 y�l�nda kuruldu. Gen� T�rkiye Cumhuriyeti� nin �a�da�la�ma yolunda ilk b�y�k hamlelerinden biri olan bu okul, hemen e�itime ba�lad�. �ki kolu vard�. Biri M�zik ��retmeni yeti�tirme g�revini, di�eri ise Sanat�� yeti�tirme g�revini �stlenmi�ti. 

1937' de M�zik ��retmeni yeti�tiren kol, Gazi Terbiye Enstit�s�� ne � M�zik �ubesi � olarak aktar�ld�. 1960' l� y�llara kadar �lkemize M�zik ��retmeni yeti�tirme i�ini tek ba��na �stlenen kurum, izleyen y�llar boyu �nce �stanbul ve �zmir� de olmak �zere �ok say�da yeni M�zik ��retmenli�i okulunun olu�mas�na kaynakl�k etti. Yanl�� saymad�ysam bug�n 22 - 23 M�zik ��retmenli�i okulumuz var. Bu, ortalama bir hesapla her y�l 1000 M�zik ��retmeni mezun edildi�i anlam�na gelir. 

Okulun ad� y�llar i�inde s�rekli de�i�ti:

Musiki Muallim Mektebi,

Gazi Terbiye Enstit�s� M�zik �ubesi,

Gazi E�itim Enstit�s� M�zik B�l�m�,

Gazi Y�ksek ��retmen Okulu M�zik B�l�m�,

Gazi E�itim Fak�ltesi M�zik E�itimi B�l�m�,

Gazi E�itim Fak�ltesi G�zel Sanatlar E�itimi B�l�m� M�zik E�itimi Anabilim Dal�,

Gazi E�itim Fak�ltesi G�zel Sanatlar E�itimi B�l�m� M�zik ��retmenli�i Program�... 

Y�llar i�inde e�itim programlar� da birka� kez de�i�ti. Bu de�i�ikliklerden Y�K� �n ba�� d�nm�� olacak ki 1997 de kendisi bir program haz�rlat�p � Al�n, bu program� okutacaks�n�z, ba�ka aray��a da girmeyin... �  dedi. 

O g�n bug�nd�r bu program okutuluyor. Eski program m� daha iyiydi, bu son program m�? ��retim g�revlilerinin bir b�l�m� yeni program� pek be�ense de �o�unlu�u eski programdan yana. Bana kal�rsa her ikisi de...  �zetle s�ylemek istedi�im �u: Bu okul seksen y�ld�r �lkemiz genel m�zik ya�am�n� y�nlendiren kurumumuzdur. G�nah�yla, sevab�yla... 

2- KLAS�K M�Z��� SEVMEK, SEVD�RMEYE �ALI�MAK YA DA HER �K�S�

Malatya �n�n� �niversitesi Oda Orkestras� ile yurt konserlerimizi s�rd�r�yoruz. Son olarak 6 Kas�m 2004 ak�am� Alanya K�lt�r Saray�� nda bir konser ger�ekle�tirdik. B�y�k ilgi g�ren konserin �ncesinde orkestram�z ve repertuar�m�zla ilgili a��klamalarda bulundum. � ( �. ) B�y�k kentlerimizdeki sanat��lar�m�z, orkestralar�m�z zaman zaman Anadolu turnelerine ��kar, �e�itli kentlerimizde konserler verirler. �zellikle Do�u Anadolu� ya gittiklerinde, bu, �nemli bir sanat haberi olarak ulusal medyam�zda yer al�r. Bunun tersi pek olmaz. Ama �imdi izleyece�iniz orkestra bin kilometre uzaktan, Malatya �n�n� �niversitesi� nden geldi��.. � gibi bir �eyler s�yledim. 

Dinleyicilere �ok ilgin� geldi; orkestradaki �o�unlu�u Do�ulu esmer gen�lerimize biraz alayc�, biraz da �a�k�n ifadelerle bakt�klar�n� hissettim. Konser sonunda inan�lmaz bir co�ku vard�. Bir orkestray� en �ok mutlu eden �eyler: �ok�a alk��, birka� kez bis ve May�s ay� i�in iki ayr� konser daveti�

Repertuar�m�z�n �zelli�i ve yapmak istedi�imiz �u: Anadolu� nun neresine gidersek gidelim, hangi dinleyici kesimi olursa olsun ( k�yl�s�, kasabal�s�, kentlisi ) konserimizi soluksuz dinletip sonunda bolca ve i�ten alk��latmay� ba�armak. Bunu yaparken de bir �eyler anlatabilmek� M�zik ��retmenli�i okulu ya da M�zik ��retmeni olman�n gere�idir bu. M�zi�in iyi ve nitelikli olan�n� sevmek, sevmek i�in �aba harcamak ki�iseldir. Sevdirmeye u�ra�mak, yayg�nla�mas� i�in �abalamak ise bir misyondur. Bu misyonu �stlenmesi gerekenler ise profesyonel sanat��lar�m�z ve orkestralar�m�zdan �nce m�zik e�itimcileridir, daha �nce de  belirtti�im gibi� 

***

1924 te kurulan Musiki Muallim Mektebi m�fredat�nda ( ��retim izlencesinde ) geleneksel �alg�lar�m�za ve m�ziklerimize yer yoktu:  � Bir ak�am yine Ankara Musiki Muallim Mektebi korosu �ankaya K��k�nde bulunuyordu. Korodan �e�itli par�alar dinledikten sonra, ��rencilere t�rk� bilip bilmediklerini sordu. ��rencilere hi� t�rk� ��retilmemi�ti. Bu hususu da kendisi tamamlamak isteyerek koroya ' Manast�r ' t�rk�s�n� ��retinceye kadar s�yledi. ��renciler bu t�rk�y� kulaktan ��renmeye �al���rken ��retmenlere de t�rk�n�n notas�n� yazmalar�n� emretti. ��retmenler, ��renciler kadar heyecanl� olduklar� i�in t�rk�n�n notas�n� yazmakta g��l�k �ekiyorlard�. Gazi, arada s�rada notan�n yaz�l�p yaz�lmad���n� soruyor, m�spet cevap alamay�nca yorulmadan s�ylemeye devam ediyordu. T�rk�y� on, on be� kere s�ylemi�ti ki, notaya al�nmadan �nce ��renciler kulaktan ��renmi�lerdi. T�rk�y� yandaki salonlardan birinde biraz �al��t�ktan sonra Gazi� ye s�ylediler. �ok memnun oldu. Bu s�rada yanl�� buldu�u baz� k�s�mlar� da d�zeltmekten geri kalmad�. Musiki Muallim Mektebi korosu, Manast�r t�rk�s�n�, Al�n Benim Ba�lamam�, Vardar Ovas�, Ali�imin Ka�lar� Kara, Atlad�m Bah�ene Girdim, Ak�am Oldu Yine de Bast� Kareler� �ark� ve t�rk�lerini Gazi� den ��rendiler.� (Kaynak: Ahmet Bekir Palazo�lu. Ba���retmen Atat�rk: 1928-1938, C.II, 1991, s.740-741 )  

Ta 70 li y�llara dek her t�rl� geleneksel �alg�m�z�n Gazi M�zik kap�s�ndan i�eri sokulmas� yasakt�. Bunlar� �alan, bunlarla u�ra�an m�zik ��retmeni adaylar� �ok ay�pl�n�r hatta a��r azar i�itirlerdi ��retmenlerinden. 1980' li y�llardan ba�layarak �ncelikle Ba�lama boy g�sterdi. � Toplu �alma � dersinde say�n Mehmet AKBULUT ba�lama ��retti ve d�nem sonunda kalabal�k bir ba�lama ��renci toplulu�unu sahneye ��kartt�, Gazi Konser Salonu� nda. Yanl�� bilmiyorsam bu bir ilkti. Daha sonra s�re� i�inde Ba�lama, Zurna, Kabak Kemane, Ud, Kanun birer birer y�netti�im ��renci orkestralar� e�li�inde ayn� salonda sahneye ��kt�lar. T�m bunlar olurken meslekta�lar�mdan ve ��retmenlerimden a��r ele�tiriler geldi�ini an�ms�yorum. Daha sonra CSO ( Cumhurba�kanl��� Senfoni Orkestras� ) Devlet Konser Salonumuzda arz - � endam ettirdim geleneksel �alg�lar�m�za. 

Kl�sik M�zi�i sevdirmek m�zik ��retmeninin misyonu ise bu misyonu yerine getirmenin yolu, �zellikle Anadolu� da, " yerel " i, en iyi �ekilde kullanmaktan ge�er. Biz bunu fark edebilmek i�in �ok uzun s�re bekledik �ok�

***

3- S�ZE G�RE M�, B�ZE G�RE M�?

Ahmet Bekir PALAZO�LU� nun yukar�daki Musiki Muallim Mektebi korosuna t�rk�ler ��retmeye �al��an Atat�rk� � anlatt��� an�s�n� yeniden okuyun l�tfen� Beni �ok etkiledi, durup durup bir daha okuyorum: Atat�rk Musiki Muallim Mektebi Korosunun konserini dinledikten sonra hi� t�rk� bilip bilmediklerini soruyor, bilmediklerini ��renince � bu hususu da kendisi tamamlamak � isteyerek koroya Manast�r t�rk�s�n� ��retiyor... 

Mustafa Kemal, Musiki Muallim Mektebi�nin kurulmas� talimat�n� vermi�, m�fredat program�na hi� kar��mamak inceli�ini de g�stermi� ama g�nl�nde yatan bir aslan var: M�fredatta bir �ekilde kendi m�zi�imize de yer verilmesi. Belki de bunu bir t�rl� s�yleyemedi�inden �areyi Musiki Muallim Mektebi Korosuna birka� t�rk�y� bizzat ��retmekte buldu. Ayn� anda ��retmenlerden de bir ricas� var: � Ben koroya ��retiyorum, siz de notaya al�n l�tfen � Bu bir mesaj m�yd� acaba? Paragraf� tekrar tekrar okudu�umda i�te bunlar� d���nd�m; yanl�� ya da do�ru... Zaten Atat�rk sonunda dayanamay�p on y�l sonra, 1934 y�l�nda T�rkiye B�y�k Millet Meclisi a��l���nda yapt��� konu�mada g�nl�nde yatan aslan� t�m netli�iyle dile getiriyor:

Efendiler, g�zel sanatlar�n hepsinde ulus gen�li�inin ne �ekilde ilerletilmesini istedi�inizi bilirim. Bu yap�lmaktad�r. Ancak bunda en �abuk, en �nde g�t�r�lmesi gerekli olan T�rk M�zi�idir. Bir milletin yeni de�i�ikli�inde �l��, m�zikte de�i�ikli�i alabilmesi, kavrayabilmesidir. Ulusal, ince duygular�, d���nceleri anlatan y�ksek deyi�leri, s�yleyi�leri toplamak, bunlar� bir g�n �nce genel, son m�zik kurallar�na g�re i�lemek gerektir. Ancak bu �ekilde T�rk ulusal m�zi�i y�kselebilir, evrensel m�zikte yerini alabilir. K�lt�r ��leri Bakanl���n�n buna de�erince �nem vermesini, kamunun da ona yard�mc� olmas�n� dilerim �   

Ba�ta T�rk Be�leri olmak �zere ( Ahmet Adnan SAYGUN, Ulvi Cemal ERK�N, Cemal Re�it REY, Hasan Ferit ALNAR, Necil K�z�m AKSES ), Cumhuriyet d�nemi bestecilerimizin hemen hepsi bu konuda ellerinden geleni yapt�lar: Y�ksek deyi� ve s�yleyi�lerimizi toplad�lar, i�lediler, evrensel m�zik i�inde yer ald�rd�lar. Sanat��lar�m�z da ellerinden geleni yapt�lar, bestecilerimizce �retilen bu yap�tlar� olabildi�ince seslendirdiler hem ulusal hem evrensel platformda. 

Ancak i�in m�zik e�itimi boyutunda pek bu do�rultuda yol alamad�k: � ( ... ) T�rkiye� de orta dereceli okullara m�zik ��retmeni yeti�tiren iki kurum ve onlar� izleyen yeni kurumlar, bug�ne kadar ne say�sal y�nden ihtiyac� tam olarak kar��layabildiler, ne de hedeflenen m�zik k�lt�r� de�i�imini tam olarak ba�arabildiler.  ( ... ) T�m bu kutlamalarda hep ayn� soruyu y�neltmeliyiz. Hem kendimize, hem de ilgili herkese, t�m toplumumuza: T�rkiye� de m�zik k�lt�r� de�i�imi, ba�ka bir deyi�le Atat�rk m�zik devrimi, hedefine ula�t� m�? Ula�mad�ysa, ula�amad�ysa ni�in? � ( Dr.Erdo�an OKYAY, M�zed Genel Merkezi Yay�n Organ�, Say�:10, S:13 ) 

� ( ... ) Burada hemen bir �eyi belirtmeliyim. Ge�mi�te sadece Gazi E�itim Enstit�s� vard�. B�y�k e�itimci Eduard ZUCKMAYER zaman�nda yani T�rkiye� nin ihtiyac� g�zetilmeden. Say�sal a��dan ve m�ziksel a��dan da g�zetilmedi demek zorunday�m. ��nk� m�zik ��retmenleri sadece bat�l� m�zik e�itimiyle yeti�tiriliyorlard�. Mesel� T�rk m�zi�ine ait hi�bir �ey bilmiyorlard�. Nerede g�r�lm��t�r bir ulus kendi m�zi�ini yok sayarak m�zik e�itimi yaps�n? Bu m�mk�n de�il. Bunun sonucunda ne olur? M�zik ��retmeniyle  ve m�zik e�itimiyle halk aras�nda kopukluk olur. �leti�im kurulamaz... �   ( Prof.Muammer SUN, M�zed Genel Merkezi Yay�n Organ�, Say�:10, S:35

� ( ... ) Sonra bran� ��retmeni olarak buldum kendimi Afyon �ehir merkezindeki orta okulda. �nvan: M�zik ��retmeni. Daha birinci haftaday�m, bir ��renci velisi elinde Ut' la ��kageldi: � Hocam, �unu bir akortlar m�s�n�z?� diye. Gel de anlat, �alg�n�n ad�n�n Ut oldu�unu biliyorum yaln�zca. Ka� teli vard�r, akort sistemi nedir ��reten olmad� ki okulda... �stelik okula getirilmesi, elinde g�r�lmesi yasakt�, ay�pt� bu ve bunun gibi �alg�lar�n. Adam s�ylene s�ylene gitti......� ( Y.K�vrak, bir an�dan al�nt� )  

Ulusal �alg�lar�m�zda da hen�z bir standart sa�lanamad�. Bu i� kimin, kimlerin g�reviydi bilemiyorum. Ne perdelerinde, ne akort sistemlerinde ne de �alma tekniklerinde bir akademik b�t�nl�k olu�turulamad�. Sistemli  ��retim metotlar�, �al��ma et�tleri ortaya konulamad�.

***

Kanun ve orkestra i�in yap�lm�� bir d�zenlemeyi ��renci orkestras�na �ald�raca��m, orkestray� �al��t�rm���m, kanun �alacak olan ��renciye d�zenlemenin notas�n� vermi�im, bana soruyor: � Hocam hangi karar? � S�yl�yorum hangi karar oldu�unu, yani, tonunu, makam�n�. Yeniden soruyor: Size g�re mi, bize g�re mi? � �lk zamanlar anlatmaya �al���rd�m, �imdi art�k bunu soranlara kestirme cevap veriyorum: � Bize g�re evlad�m, bize g�re... �  K�zd���m� anlay�p � hangi karar � �n kime g�re oldu�unu alelacele saptay�p �al�yorlar �nlerindeki notay�. 

�imdi bilin bakal�m kanunun �al�p da orkestran�n e�lik edece�i eser hangi karar ve kime g�re? Size g�re mi, bize g�re mi? Siz kimsiniz, biz  kimiz? Size g�re olacaksa kanun ne yapacak, bize g�re olacaksa ne yapacak? Size g�re - bize g�re olunca orkestra ne yapacak?  Kar���k bir i�... 

T�m dostlara i�ten selam, sevgi ve sayg�lar�mla...

:  Yakup KIVRAK,   Malatya, 2004                                                                                                  Di�er bir  k��e yaz�s� i�in "   i�in

               

Bir Onceki Yap�t Teknik Aksakl�k Bildiriniz Edebiyat At�lyesi Girisi T�rkce veya Di�er Bir Dil Yan�lg�s�n� Bildiriniz S�zl�k Telif Haklar� Kanunu �mla K�lavuzu  Bu yazar�m�z/Bu yap�t hakk�nda  Radyolu Dakikalar ODA AKDEN�Z ODA EGE ODA MARMARA Enstit� Girisi Bir Sonraki Yap�t